روش اجرا تیرچه پیش­ تنیده

همان‌طور که می­دانید بتن مقاومت فشاری بالایی دارد ولی مقاومت کششی آن کم است. برای افزایش مقاومت کششی آن از آرماتور­های فولادی استفاده می­شود. همچنین مفهوم پیش ­تنیدگی را می­توان ایجاد تنش­های دائمی و ثابت به‌اندازه لازم در یک عضو بتنی تعریف کرد. درواقع می­توان گفت، قرار دادن آرماتور­ها تحت کشش قبل از بتن­ ریزی و همچنین تا زمان شکل­ گیری بتن یک سازه را پیش­ تنیده خواهد کرد. ازجمله این سازه ­ها تیرچه پیش­ تنیده است.

 اجرای سقفی که از تعدادی تیرچه­ پیش ­تنیده ساخته‌شده، شباهت زیادی با سقف­ های ساخته‌شده از تیرچه­ های خرپایی دارد. به‌منظور اجرای این نوع سقف­ها، ۱۵ سانتی­متر از هر طرف تیرچه پیش­ تنیده را وارد تیر می­کنیم. بین تیرچه­ های پیش­ تنیده با بلوک پر می­شود. سپس روی تیرچه­ ها و تیر آرماتور، اودکا قرار می­دهیم. در ادامه روی سقف، میلگرد­های حرارتی بسته می­شوند. پس از بتن­ریزی دیگر نیاز به استفاده از آرماتور منفی نداریم علت این امر هم به این خاطر است که ما تیرچه پیش ­تنیده را به‌صورت دو سر مفصل محاسبه می­کنیم.

تیرچه پیش ­تنیده

نکته حائز اهمیت این است که استفاده از میلگرد­های اودکا اجباری نیست؛ اما علت استفاده آن این است که ممکن است که کیفیت بتن درجا ریز سقف، کم باشد. به علت وزن بیشتر تیرچه پیش ­تنیده در هنگام نصب، بهتر است که برای نصب آن از جرثقیل استفاده شود. علت وزن بالای یک تیرچه پیش­ تنیده نسبت به یک تیرچه فندوله، در بتن اضافی است که در تیرچه پیش ­تنیده در کارخانه ریخته می­شود. همین بتن در تیرچه فندوله­ای بصورت درجا ریز پس از نصب ریخته می­شود.

بدیهی است که کیفیت بتنی که در کارخانه ریخته می­شود بیشتر است.

مقایسه تیرچه پیش ­تنیده با انواع دیگر تیرچه ­ها

انواع تیرچه­ ها شامل تیرچه فندوله، تیرچه خرپایی، تیرچه کرومیت و تیرچه پیش­ تنیده است. از جمله تفاوت­های بین تیرچه پیش ­تنیده و تیرچه کرومیت، قیمت بسیار پایین این نوع تیرچه­ ها در مقایسه با تیرچه کرومیت است. این تفاوت قیمت در حدود ۵۰ درصد است. از لحاظ مقاومت می­توان گفت هر دو تیرچه دارای یک مقاومت هستند. صرفه­ جویی در بتن­ریزی از مزایای دیگر این نوع تیرچه­ ها در مقایسه با تیرچه کرومیت است.

تفاوت تیرچه پیش ­تنیده با تیرچه خرپایی در استفاده از میلگرد­های ممان منفی است. برخلاف تیرچه­ های خرپایی، در ساخت تیرچه ­های پیش ­تنیده از میلگرد­های ممان منفی استفاده نمی­شود.

شکل تیرچه پیش ­تنیده

تیرچه پیش ­تنیده چه ویژگی­های فنی دارد؟

  • مشخصات هندسی مقطع تیرچه
  • مشخصات مکانیکی بتن تیرچه
  • مشخصات مکانیکی کابل­های فولادی وایر

مقاومت بتن تیرچه پیش ­تنیده ۵۵۰ تا ۳۵۰۰ کیلوگرم بر سانتی­متر مربع است. همچنین مقاومت نهایی وایر­ها ۱۷۵۰۰ کیلوگرم بر سانتی­متر مربع هست.

استفاده از تیرچه پیش ­تنیده چه مزیت­های اقتصادی دارد؟

  • استفاده از این نوع تیرچه ­ها قیمت ساخت تیرچه را تا ۴۰ درصد کاهش می­دهد.
  • کاهش مصرف بتن به میزان ۴۰ درصد
  • در تیرچه پیش ­تنیده از بلوک­ های با ارتفاع کمتر از ۲۵ سانتی­متر استفاده می­شود و این عمل باعث کاهش قیمت این بلوک­ ها می­شود. علت این امر به خاطر ارتفاع کمتر این نوع تیرچه­ ها نسبت به تیرچه­های دیگر است. ارتفاع یک تیرچه پیش ­تنیده در حدود ۱۳ و یا ۱۵ سانتی­متر است.
  • به دلیل کاهش وزن سقف ساخته‌شده با این نوع تیرچه­ ها، از فولاد کمتری استفاده می­شود.
  • همچنین به دلیل استفاده از مش­های مختلف فولادی، عدم نیاز به جک در زیر تیرچه­ های کوچک و در دهانه­ های بزرگ نیز استفاده از جک کمتر، سرعت اجرا را بالا می­برد.

تیر بتنی پیش ­تنیده

استفاده از کابل با مقاومت بالا به‌جای میلگرد، کاهش مصرف فولاد و کاهش هزینه همگی باعث مزیت اقتصادی تیرچه پیش ­تنیده برای شما می­شود.

با استفاده از فناوری­های جدید در ساخت محصولات ساختمانی، می­توانید به رقابت با محصولات ساختمانی دیگر بپردازید. در سازه­ های پیش­ ساخته، بهینه­ سازی المان­های سازه­ای به علت روش منطقی که در تولید المان­ها وجود دارد، عمدتاً مورد توجه است. چندین المان بتنی پیش ­تنیده پیش ­ساخته وجود دارد که در فرآیندهای بهینه‌سازی، موردمطالعه قرار گرفتند، ازجمله تیرچه پیش­ تنیده که در دال ساختمان استفاده می­شود. در این مقاله با استفاده از الگوریتم­های ژنتیکی (GAs)، هزینه دال را که توسط تیر­های یک­طرفه و تیرچه پیش ­ساخته تشکیل‌شده‌اند، کاهش می­دهیم. تجزیه‌وتحلیل مقایسه­ای از هزینه­ های نهایی برای این دو المان پیش‌ساخته که قبلاً توسط کاستیلو بررسی‌شده بود، انجام شد. علاوه بر این، بخش عملکرد هزینه برای مورد تیرچه پیش ­تنیده و تیر یک‌طرفه مورد بررسی قرار گرفت و نتایج نشان می­دهد که مرحله تولید المان با بیشترین بخش عملکرد هزینه، مطابقت دارد. همچنین، گرچه تیرچه پیش‌فرض اقتصادی­تر است، اما تیر یک‌طرفه به بازار می­رسد تا با سایر المان­های پیش­ساخته دیگر رقابت کند.

بهینه­ سازی تیرچه بتنی پیش ­تنیده و دال یک طرفه با توجه به اینکه نیروهایی که در طراحی در نظر گرفته‌شده‌اند به‌طور یکنواخت و در طول المان توزیع‌شده‌اند، صورت می­گیرد و شامل وزن مرده بتن، یک‌بار دائمی ۰٫۵ KN/m2 و بار زنده ۳٫۰ KN/m2 است.

در زیر مقایسه هزینه­ های بین دال یک­طرفه و تیرچه پیش ­ساخته را مشاهده می­کنید.

مقایسه هزینه بین دال یک­طرفه و تیرچه پیش­ ساخته

به‌منظور ارزیابی موارد مربوط به دال پیوسته، تجزیه‌وتحلیل برای دو المان انجام شد: تیرچه پیش‌ساخته و تیر یک‌طرفه، هر دو توسط کاستیلو مورد بررسی قرار گرفت.

در نهایت می­توان گفت؛ در این مطالعه از GA به‌منظور یافتن کم‌هزینه‌ترین راه ­حل برای دال­ های ساخته­ شده از تیرچه­ های پیش­ تنیده و تیر­های یک­طرفه با تمرکز بر روی موضوعات زیر، استفاده‌شده است:

  • دال توسط تیر یک‌طرفه به طول دهانه ۲ تا ۷ متر ساخته‌شده است. همچنین دال پیوسته توسط تیر یک‌طرفه و تیرچه­ های پیش ­ساخته برای دهانه­ های ۸ و ۱۲ متر ساخته ­شده و تجزیه‌و تحلیل مقایسه­ای هزینه ­های تولید، حمل‌ونقل و مونتاژ بین تیرچه پیش­ساخته و تیر یک‌طرفه انجام‌شده است.

از نتایج عملکرد هزینه و متغیرهای مسئله می­توان نتیجه گرفت که:

  • ارتفاع و مقاومت بتن تیر یک‌طرفه با افزایش دهانه بالا می­رود و برای دهانه ­های گسترده­تر، مقاومت بتن درجا به‌منظور افزایش استحکام دال افزایش می­یابد.
  • با افزایش دهانه، ارتفاع دال یک‌طرفه افزایش می­یابد.
  • به‌جز برای دال با دهانه ۲ متر، با افزایش دهانه، مقدار مقاومت بتن دال یک­طرفه افزایش می­یابد و مقاومت بتن درجا نیز بالا می­رود.

از نتایج به‌دست‌آمده از عملکرد هزینه و متغیرها برای مورد تیرهای یک­طرفه و تیرهای پیش­ تنیده پیوسته، می­توان نتیجه گرفت که:

  • ابزار اکتشافی، GA، با استفاده از متغیرهای گسسته، برای حل مشکل به حداقل رساندن هزینه تیر­های یک‌طرفه مؤثر بود.
  • مقایسه بین استفاده تیرچه پیش ­تنیدهو تیرهای یک‌طرفه نشان داد که اقتصادی­ ترین دال­ها توسط تیرچه پیش ­تنیده تشکیل‌شده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست