تاریخچه پیش تنیدگی و تیرچه پیش تنیده

تاریخچه پیش تنیدگی و تیرچه پیش تنیده

پیش تنیدگی زمانی در یک جسم اتفاق می­افتد که یک تنش ثابت و دائمی در یک جسم ایجاد شود به طوری که این تنش ایجاد شده سایر تنش­هایی را که پیش از آن در اثر وجود نیروهای خارجی در جسم به وجود آمده­اند، خنثی کند. از نیروی پیش تنیدگی در صنعت ساختمان سازی و در تولید بتن و تیرچه پیش تنیده نیز به صورت گسترده استفاده می­شود. تیرچه پیش تنیده نسبت به سایر تیرچه­ها مزایای بسیاری دارد و امروزه در کشورهای مختلف در سراسر دنیا و از جمله در ایران با استقبال روبرو شده است. پیش تنیدگی که بر اساس آن بتن و تیرچه پیش تنیده نیز ساخته می­شوند، یک اصل کلی است که بشر از زمان­های بسیار دور با استفاده از این اصل کارهای مختلفی را به صورت ساده­تر و بهتر انجام می­داده است. در این مقاله به تاریخچه پیش تنیدگی پرداخته می­شود و چگونگی استفاده از این اصل در تولید بتن و تیرچه پیش تنیده مورد بررسی قرار می­گیرد.

نخستین استفاده­ بشر از نیروی پیش تنیدگی به حدود چند هزار سال پیش برمی­گردد. در آن زمان مردم در مصر باستان که یکی از تمدن­های قدیم بشر بوده است، برای ساخت قایق­های خود از نیروی پیش تنیدگی استفاده می­کردند. آن­ها به منظور متصل کردن چوب­هایی که در بدنه قایق­ها به کار می­رفتند از تعدادی میله آهنی استفاد می­کردند. آن­ها این میله­ها را گرم می­کردند و در قطعات چوبی قرار می­دادند. به این ترتیب پس از سرد شدن میله­های آهنی و منقبض شدن آن­ها، قطعات چوبی بدنه قایق فشرده شده و به یکدیگر متصل می­شدند. استفاده از خاصیت پیش تنیدگی به تدریج در موارد دیگری نیز در طول تاریخ مورد استفاده قرار گرفته است و یکی از پرکاربردترین موارد استفاده از آن که به صنعت ساخت و ساز مرتبط است، در تولید بتن و تیرچه پیش تنیده است.

تیرچه پیش تنیده

تیرچه پیش تنیده

چگونگی پیدایش بتن و تیرچه پیش تنیده

همان طور که می­دانید بتن در برابر نیروی فشاری عملکرد خوبی دارد و مقاومت خوبی از خود نشان می­دهد اما در برابر اعمال نیروهای کششی و ایجاد لنگر خمشی، ضعیف عمل می­کند و دچار ترک خوردگی و شکست می­شود. به منظور حل این مشکل برای نخستین بار یک فرد آمریکایی به نام جکسون در سال ۱۸۸۶ موفق شد در بتن تنش فشاری ایجاد کند و به این ترتیب مقاومت بتن را در برابر لنگر خمشی بهبود بخشید. دو سال پس از آن در سال ۱۸۸۸ یک فرد آلمانی به منظور ساخت یک دال بتنی به صورت پیش تنیده، تعدادی کابل فولادی در درون دال بتنی قرار داد و سپس با کشیدن این کابل­های فولادی و با استفاده از خاصیت پیش تنیدگی موفق شد نخستین دال بتنی پیش تنیده را تولید نماید. چند سال بعد یک مهندس اتریشی برای اولین بار از خاصیت پیش تنیدگی برای تولید تیر و تیرچه پیش تنیده استفاده کرد. او برای ایجاد خاصیت پیش تنیدگی از فولادی معمولی استفاده کرد و به همین علت پس از مدتی مقاومت فولاد از بین رفت و تیر پیش تنیده ساخته شده تبدیل به تیر بتن آرمه معمولی شد.

در طول سال­های بعد مهندسین دیگری نیز سعی کردند تیرچه پیش تنیده را تولید نمایند اما با موفقیت چشمگیری روبرو نشدند. سال­ها بعد و در سال ۱۹۴۸ که دانشمند انگلیسی  برای نخستین بار در شهر لندن یک سازه بتن مسلح را بنا کرد که در آن از خاصیت پیش تنیدگی بتن استفاده شده بود. پنج سال پس از آن فدراسیون بین المللی پیش تنیدگی تشکیل شد و اولین کنگره مربوط به پیش تنیدگی توسط این فدراسیون در شهر لندن برگزار شد. در سال­های بعد کنگره­های دیگری نیز در این زمینه برگزار شد و در چهارمین دوره از برگزاری این کنگره که در شهر رم و در کشور ایتالیا تشکیل شده بود، کمیته مشترکی از ترکیب فدراسیون بین المللی پیش تنیدگی و کمیته بتن اروپا تشکیل شد و گام­ها مهم و موثری برای استفاده از خاصیت پیش تنیدگی در بتن و تولید تیرچه پیش تنیده برداشته شد.

این کمیته مشترک سازه­هایی را که با استفاده از بتن پیش تنیده و بتن آرمه ساخته می­شوند، در چهار گروه اصلی طبقه بندی کرده است. گروه اول سازه­هایی هستند که به طور کامل با استفاده از بتن پیش تنیده ساخته شده­اند. در این سازه­ها بتن تا زمانی که در معرض بارهای سرویس قرار می­گیرد نباید دچار کشش شود. گروه دوم سازه­های بتن آرمه با پیش تنیدگی جزئی هستند. در این سازه­ها زمانی که بتن تحت بارهای سرویس قرار می­گیرد ممکن است در آن تنش کششی ایجاد شود اما بتن نباید دچار ترک خوردگی شود. گروه سوم سازه­های بتن آرمه پیش تنیده هستند. سازه­هایی که در این گروه قرار می­گیرند تحت بار سرویس دچار ترک خوردگی می­شوند اما عرض ترک­های ایجاد شده باید بین ۰٫۱ تا ۰٫۳ میلی متر باشد. گروه چهارم سازه­های بتن آرمه هستند که در آن­ها از خاصیت پیش تنیدگی بتن و تیرچه پیش تنیده استفاده نشده است و به همان شیوه کلاسیک و قدیمی ساخته می­شوند.

استفاده از بتن و تیرچه پیش تنیده در سازه ­های مختلف

در دهه­های اخیر استفاده از بتن و تیرچه تنیده در سراسر جهان رو به گسترش بوده است و در سال­های اخیر مهندسین ایرانی نیز از این تکنولوژی نسبتا جدید بیشتر استقبال کرده­اند. از بتن و تیرچه پیش تنیده در طراحی و اجرای ساختمان­های مختلف، پل­ها، مخازن و به طور کلی همه سازه­ها استفاده می­شود. با توجه به اینکه استفاده از فولاد در طراحی سازه­های مختلف دارای معایبی مثل احتمال زنگ زدگی و خوردگی، هزینه نسبتا زیاد مقاطع فولادی و … است، در سال­های اخیر و پس از پیدایش بتن پیش تنیده، بیشتر پل­های بزرگ در سراسر جهان با استفاده از بتن پیش تنیده ساخته شده­اند. مصالحی که برای ساخت این گونه پل­ها مورد استفاده قرار می­گیرند باید در کارخانه و با استاندارد کافی ساخته شده باشند و از کیفیت لازم برخوردار باشند. همچنین ساخت و تولید تیرچه پیش تنیده نیز که امروزه با استقبال زیادی روبرو شده است، در کارخانه و با استانداردهای بین المللی ساخته می­شود و نتیجه آن یک نوع تیرچه کاملا همگن است که برخلاف بتن آرمه که بتن و فولاد موجود در آن به صورت جداگانه عمل می­کنند، دارای مقاومت کافی در برابر هم نیروهای فشاری و هم نیروهای کششی است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست