اجرای سقف با تیرچه پیش تنیده

همانطور که می دانید سقف یکی از قسمت های اصلی در انواع ساختمان هاست. از سقف های بتنی جهت انتقال نیرو های قائم و افقی ناشی از بارهای ثقلی و نیروهای جانبی شامل بارهای باد و زلزله به سایر اعضای باربر استفاده میشود. سقف های تیرچه و بلوک از رایج ترین سقف های بتنی میباشد که امروزه کاربرد آنها بسیار افزایش یافته است و علت آن طرح و اجرای راحت تر آنها نسبت به انواع دیگر سقف ها است و از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه تر می باشند.

تیرچه پیش تنیده:

خط تولید تیرچه پیش تنیده

خط تولید تیرچه پیش تنیده

سازه ای به صورت پیش ساخته است که موادی مانند بتن و فولاد در آن بکار رفته است همچنین شکل این سازه ها به صورت تیرهای T شکل میباشد. بارگذاری در آنها در سه مرحله صورت میگیرد. در مرحله ی اول تیرچه باری که بوسیله حمل و نقل وارد میشود را تحمل کرده و در مرحله ی دوم وزن مرده سقف که وزن تیرچه و بلوک و بتن در جا میباشد را تحمل کرده و در مرحله آخر بارهای مرده و زنده که حاصل از بعد از فرآیند بتن ریزی و دستیابی مقاومت مورد نیاز است را تحمل میکند.

با توجه به مشکلاتی که در تیرچه های پاشنه بتنی، سفالی، کرومیت و … در حین اجرا و بعد از ساخت سقف به وجود می آید هزینه های بالای برخی از آنها، با گذشت زمان و تحقیقات مختلفی که توسط مهندسین صورت گرفته و در اثر تجربه سازندگان و مدیران پروژه های ساختمانی بهترین نوع تیرچه سقفی در میان تمامی تیرچه ها  را تیرچه پیش تنیده معرفی کرده‌اند که از تمامی آزمایشات موفق بیرون آمده و رتبه اول را از نظر دوام و کیفیت و سهولت در اجرای آن کسب کرده است.

انجام عمل پیش تنیدگی در بتن و ساخت تیرچه پیش تنیده مانند سایر سقف ها به راحتی و در شرایط کارگاهی و به صورت دستی امکان پذیر نیست و این فرایند در کارخانه های صنعتی و با استفاده از دستگاه های مخصوص تیرچه پیش تنیده که از کشور آلمان وارد شده اند و دارای گواهی های استاندارد اروپایی میباشند و هم چنین موفق به کسب استانداردهای لازم از سازمان استاندارد کشور نیز شده اند صورت میگیرد.

پیش تنیدگی

پیش تنیدگی در بتن به این صورت است که چند سیم فولادی دارای قطر ۵ میلی متر با مقاومت نهایی حدود ۱۷۵۰ تا ۱۹۵۰نیونم بر میلی متر را قبل از عملیات بتن ریزی تا حداکثر ۶۵ درصد نهایی خود میکشند. بعد از این که عملیات بتن ریزی انجام شد زمانی که بتن به مقاومت کافی رسید و بین فولاد و بتن پیوستگی لازم به وجود آمد آن وقت سیم های فولادی به آهستگی رها میشوند تا از این طریق تیرچه را تحت تنش فشاری قرار میدهند. سیم های فولادی در جایی قرار میگیرند که قسمت زیرین تیرچه بیشتر از بالایی آن تحت تنش فشاری قرار گیرد.

بتن ریخته شده بر روی بتن در تمامی جهت ها حداقل ۲۰ میلیمتر را پوشش داده و میزان فاصله بین دو سیم مجاور هم به اندازه ای است که دانه سنگی بتن بزرگ هم میتواند به راحتی جابجا شود.

ویژگی های تیرچه پیش تنیده:

دپوی تیرچه پیش تنیده

شکل تیرچه: به صورت سپری شکل است تا محل مناسبی برای نصی بلوک های دو طرفه باشد در این تیرچه عرض قسمت زیرین آن نباید کمتر از ۱۰ سانتی متر و عرض قسمت بالایی آن نباید از ۶٫۵ سانتی متر بیشتر باشد. یک تیرچه پیش تنیده باید تامین کننده ایستایی مورد نیاز برای حمل و نصب آن و تحمل بارهای اجرایی باشد و این مسئله به ارتفاع کل تیرچه بستگی دارد. بتن ریزی در سطح بالایی تیرچه به شکل زبر و برجسته استتا پیوستگی کافی با بتن پوششی را ایجاد کند.

مقاومت بتن: مواردی که در مقاومت بتن پیش تنیده باید مد نظر قرار داد این است که زمان انتقال نیرو از فولاد به بتن ، مقاومت بتن تیرچه پیش تنیده باید از نیمی از مقاومت فشاری ۲۸ روزه بتن بیشتر باشد. و حداقل رده مقاومتی که برای بتن پیش تنیده در نظر گرفته شده است ۳۵C و بیشتر از دوبرابر تنش فشاری بتن در قسمت زیرین تیرچه میباشد.

مزایای تیرچه پیش تنیده

در تیرچه پیش تنیده برخی عملیات اجرایی مانند نازک کاری ، سفت کاری ، نما و تاسیسات  و هم چنین قالب بندی کف تا حدودی حذف شده اند و به تبع آن در زمان  خرید مصالح و هزینه کارگر صرفه جویی خواهد شد. نیاز به نیروی انسانی کارگاهی در ساخت و تولید آن  کم شده است به این دلیل که قطعات به وسیله دستگاه ها و تجهیزات و در شرایط مناسب تر تولید میشوند و به طور مستمر تحت نظارت و کنترل کیفی توسط دستگاه ها و سازمان های مربوطه قرار دارند و  کیفیت آنها را تضمین میکند.

مصرف آرماتور و بتن کاهش یافته است. میزان مقاومت و دوام اسن نوع تیرچه بسیار افزایش پیدا کرده است که باعث کاهش ترک های کششی  شده است. با اجرای تیرچه پیش تنیده با دهانه های بزرگتر این امکان را فراهم میکند که فضای مفید در ساختمان های مسکونی، تجاری، اداری وهم چنین پارکینگ ها را افزایش داد. امکان باربری بیشتر عضو را نسبت به بتن مسلح معمولی فراهم میکند. ارتعاش بوجود آمده از بارهای ضربه ای و بارهای دینامیکی کاهش یافته است. نصب و اجرای تیرچه پیش تنیده بسیار سریع تر از سایر تیرچه ها میباشد که این امر موجب میشود تا مدت زمان اجرای پروژه را کاهش داده و علاوه بر زمان،  بر هزینه های کلی ساخت یک پروژه نیز تأثیر گذار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست